Tuesday, September 1, 2009

Petrol RON 95--Menteri Mudah Lupa

Dua bulan lepas semasa pelancaran Jualan Runcit Petrol RON 95 di sebuah Stesen Petronas di Putrajaya, YB Menteri telah dengan bangganya mengumumkan yang Petrol Jenis terbaru RON 95 dijual dengan harga RM1.75/liter iaitu murah sebanyak RM0.05 sen/liter dari harga runcit semasa RON97 dan akan dijual keseluruh negara dengan harga yang sama bermula 1 September 2009. Manakala Petrol RON 97 akan dikurangkan jualan/pengeluaranya secara berperingkat2 di pasaran.

Semalam 31/08/09, sempurna dengan hari ulang tahun Kemerdekaan Negara dan di musim perayaan ini, kerajaan "1Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencampaian Diutamakan" betul2 telah mendahulukan rakyat dengan menghadiahkan kenaikkan harga runcit petrol bagi RON97 dari (RM1.80 kepada RM2.05) dan RON95 dari (RM1.75 kepada RM1.80) manakala Petrol RON92 tidak akan dikeluarkan lagi.

YB Menteri agaknya telah lupa apa yang telah diucapkan semasa pelancaran RON95 di Putrajaya tempoh hari.Kali ini alasan yang diberikan olih kerajaan kerana harga minyak mentah semasa di pasaran dunia telah meningkat kepada US$82.00/tong(betul ke ni?) dan kerajaan terpaksa memberi subsidi sebanyak RM0.3381 sen/liter bagi RON95 (RM340juta/sebulan) dengan harga jualan runcit yang diumumkan itu.

Jurutera Pencen (JP) ingin bertanya YB Menteri adakah kerajaan akan menurunkan harga runcit sekiranya harga Minyak Mentah dipasaran dunia kembali turun kepada harga sekitar US$70.00/tong seperti sebelum ini?.

Bukankah kerajaan hari ini Kerajaan yang mendahulukan Rakyat?. Kalau betul seperti yang diCOGANkan itu,janganlah pula jadi Kerajaan yang dikatakan "Kerajaan Cakap Tak Serupa Bikin" di mana Kepentigan Politik Diutamakan, Rakyat Apa Aku Kisah?.

Rakyat hari ini sudah ramai yang pandai membaca,bijak memerhati dan memilih malah berkebolihan dalam menganalisa tindak tanduk kerajaan samada dalam politik, sosial maupun ekonomi.Maka Kerajaan juga kenalah berhati-hati,pandai merancang dan bertindak dalam segala perkara yang membabitkan Kepentingan Rakyat Umum.

No comments:

Post a Comment