Friday, August 28, 2009

Apakah Muslihat DS Najib Melantik Menteri Penuh Untuk Membantu Seorang Menteri Penuh Yang Lain?

Kita dikejutkan dengan berita pengumuman Perdana Menteri telah melantik Dt Seri Idris Jala sebagai Menteri Penuh di JPM. Di antara tugas DT Seri Idris adalah membantu Tan seri Dr Koh dalam pengawasan KPI dan lain-lain perkara yang berkaitan dengannya.
Walaupun perlantikkan menteri adalah hak mutlak Perdana Menteri, sebagai rakyat kita juga menpunyai hak bertanya apakah perlu dua orang menteri penuh untuk membuat kerja yang sama?. Apakah perlu seorang menteri penuh membantu dan melapor kepada seorang menteri penuh yang lain?.

Kalau DT Seri Najib masih was-was dengan kebolihan Dt Seri Idris Jala di peringkat awal ini, kenapa tidak melantik beliu sebagai Timbalan Menteri dahulu?. Adakah Dt Idris tidak mahu jawatan Timbalan Menteri!!. Kalau dah begitu yakin dengan kebolihan Dt Idris Jala kenapa tidak ditukarkan sahaja Tan seri Dr Koh ke kementerian yang lain atau dengan tugas2 lain. Perbelanjaan dan kos untuk menanggung dua orang Menteri penuh bagi menjalankan fungsi tugas yang sama bukanlah sedikit. Itu belum lagi diambil kira kos tambahan bagi gaji pegawai2 dan pelbagai Jawatan Setiausaha serta kakitangan pembantu dan pengurusan serta perbelanjaan overhead yang lain yang memang layak berikan kepada seorang menteri. Inikah yang dikatakan perubahan dan kerajaan berhemah bagi 1Malaysia?
Tepuk Dada Tanya Selira

No comments:

Post a Comment